Please contact the person pictured for photo usage rights
Dr. Pekka Mattila serves as an associate professor at the Aalto University School of Business. From 2010 till 2022 he held a position as a professor of practice. Dr. Mattila works frequently with European, Asian, African and North American executive audiences on themes of strategic management, business model innovation, leadership, top team dynamics, leading change and transformation, organizational culture and strategic marketing. During the period of 2011-2021 he served as the Managing Director and Associate Dean of Aalto University Executive Education.
In addition to his academic activities Dr. Mattila has conducted an active business career. He has served or currently serves as the Chairman of the Board or as a Member of the Board at a number of innovative companies in media, banking, ecommerce, fashion and lifestyle, technology, edtech, invest-in, construction, as well as food and beverage industries. Moreover, he serves as a Member of the Board of The Finnish National Gallery.
Dr. Mattila holds a doctorate (D.Sc. 2006) and a master’s degree (M.Sc. 2003) in sociology at the University of Helsinki and an Executive MBA (2010) at London Business School. Over the years, he has frequently visited several prestigious European and Asian universities teaching management, organizational behaviour, marketing, and sociology. His articles have appeared in such leading journals as Journal of Marketing, Journal of Product Innovation Management and Journal of Retailing.
Dr. Mattila has authored several managerial books on leadership, change and transformation as well as strategic marketing and sales. His consulting, training and coaching career started in 2003, and his corporate clients comprise over 480 Nordic and international companies, entrepreneurial ventures as well as prominent public sector institutions and NGOs.
Valtiotieteiden tohtori Pekka Mattila toimii professorina (Associate Professor) Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Tätä ennen vuodesta 2010 vuoteen 2023 hän vaikutti Professor of Practice -tehtävässä. Vuosina 2011–2021 Pekka palveli myös Aalto University Executive Education -yhtiön toimitusjohtajana. Hän valmentaa säännöllisesti yrityskohtaisesti räätälöidyissä ohjelmissa, Executive MBA - ja MBA-ohjelmissa sekä valikoiduissa avoimissa ohjelmissa niin Euroopassa, Aasiassa, Afrikassa kuin Pohjois-Amerikassa. Hänen erikoisalueitaan ovat organisaatiokäyttäytyminen ja -kulttuuri, ylimmän johdon työskentely, muutoksen johtaminen, strateginen johtaminen, johtamisjärjestelmät, strateginen markkinointi sekä liiketoimintamalli-innovaatiot ja palvelujohtaminen.
Yli kymmenen finanssialan kehitys- ja johtotehtävissä vietetyn vuoden jälkeen Pekka Mattila siirtyi 2008 markkinoinnin ratkaisuiden ja liikkeenjohdon konsultoinnin pariin. Hän on toiminut tai toimii parhaillaan hallituksen puheenjohtajana tai jäsenenä muun muassa median, verkkokaupan, talotekniikan, teknologian, elintarviketeollisuuden, oppimisteknologian ja finanssialan yrityksissä. Pekka on ollut aktiivinen myös julkisissa luottamustehtävissä. Parhaillaan hän vaikuttaa Kansallisgallerian hallituksen jäsenenä. Aiemmin hän toimi kahdeksan
vuotta hallituksen puheenjohtajana Helsingin juhlaviikoista vastaavassasäätiössä sekä useita vuosia hallituksen jäsenenä Suomen Taideteollisuusyhdistyksessä (Design Forum Finland). Hän on lisäksi Nordic Institute of Business and Society -ajatushautomon perustajajäsen ja Helsinki Advanced Institute of Interaction Studies Associationin hallituksen puheenjohtaja.
Viime vuosina Pekka Mattila on julkaissut monipuolisesti erityisesti henkilökohtaisen johtajuuden, muutoksen johtamisen ja strategisen markkinoinnin teemoista. Helsingin yliopistossa sosiologian alalla suoritettujen tutkintojen (VTT 2006, VTM 2003) jälkeen hän syvensi liikkeenjohdon osaamistaan London Business Schoolissa (Executive MBA 2010) sekä New Yorkin Columbia Business Schoolissa. Mattila vierailee säännöllisesti opettajana johtavissa eurooppalaisissa ja aasialaisissa yliopistoissa ja korkeakouluissa. Journal of Marketing, Journal of Product Innovation Management ja Journal of Retailing ovat julkaisseet artikkeleita, joiden kirjoittajiin hän on lukeutunut.
Add any kind of contact information, such as web sites or messaging accounts